Bahara adım attığımız ilk günler olmasına rağmen oldukça sıcak bir İstanbul akşamında, Beyoğlu'nda, İstikal Caddesi üzerinde Galatasaray ve Tünel arasında (Pera'da) konumlanmış Santa Maria Draperis Kilisesi'ne doğru yürüdüm.
Gerilimli, korumasız, korku dolu günler yaşamakta olan İstanbul'da, cadde her zamanki hafta sonu kalabalığına nazaran oldukça tenha idi. Yine de çoğunluğu gençlerden oluşan gruplar, 'kızlı-erkekli' geziniyorlardı.
Ben de o grupların arasına katılıp, onların tersine caddede hızlı adımlarla yol alarak; Quill Prodüksiyon tarafından düzenlenen "Quill Oda Müziği konserleri" serisinden, flüt ve kontrbas ile "De Profundis/Derinliklerden' adlı klasik müzik gecesinin gerçekleşeceği Santa Maria Draperis Kilisesi'ne ulaştım.
Kesme taştan, iki katlı bir yapı olan kilisenin cephesi; neo klasik üslubun özelliklerini yansıtıyor. 1678 yılındaki yangından kurtarılan Meryem tablosu ise; kilisede yerini koruyor.
1584 yılında kilisenin yanmasının ardından, Fransisken Clara Bratola Draperis’in bağışladığı arsaya, 1660 yılında Fransisken ailesince ahşaptan yeni bir kilise yaptırılmış.
1678 yangınından sonra Beyoğlu’na taşınan kilise, 1691 yılında yeniden yanınca 1729 yılında şimdiki yerinde kâgir olarak yaptırılmış.
İtalyan Mimar Guglielmo Semprini'nin projesiyle yeniden yapılan bina bu kez, Avusturya-Macaristan Büyükelçiliği olarak kullanılmış.
1904'de ise; II. Abdülhamid'in verdiği onay ile bugünkü kilise inşa edilmiş...
'De Profundis'
Yurt içinde olduğu kadar yurtdışı çalışmalarıyla müzik dünyasının dikkatini çeken isimlerden biri olan, flüt virtüözü Halit Turgay ile pek çok yeteneği bir arada barındıran; besteciliği ve orkestra şefliği kimlikleri öne çıkan bir usta müzisyen, kontrbas virtüözü Arda Ardaşes Agoşyan, kendi uyarlamalarından oluşan bir program sundular bu tarihi kilisenin, güzel, dingin atmosferinde...
Flüt: Halit Turgay / Kontrbas: Arda Ardaşes Agoşyan
Hem de edindiğim bilgiye göre; Halit Turgay; 1850 yapımı abanoz flütüyle, Arda Ardaşes Agoşyan da 1890 yapımı kontrbası ile bu performanslarını gerçekleştirdiler. Böylelikle de iki usta, müzik enstrümanları içinde en 'pes' olanı ile; en 'tiz' olanını, büyük bir ahenkle bir araya getirmiş oldular....
Halit Turgay ve Arda Ardaşes Agoşyan bir çırpıda, göz açıp kapayana dek geçen zaman dilimi içinde kendilerince enstrümanlarına uyarlanan şu eserleri bizlere sundular:
» » L.v. BEETHOVEN: Klarinet ve fagot için düet, WoO.27, No.1
» » W.F. BACH: İki flüt için sonat. F. 57, No.4 ikinci bölüm "Lamentabile"
» » L.v. BEETHOVEN: Klarinet ve fagot için düet, WoO.27, No.2
» » D. SCARLATTI: Klavsen sonatı K.466
» » L.v. BEETHOVEN: Klarinet ve fagot için düet, WoO.27, No.3
* * *
Domenico Scarlatti (26 Ekim 1685, Napoli/İtalya - 23 Temmuz 1757, Madrid/İspanya)
» Konserde, D. Scarlatti'nin klavsen için yazdığı sonatı, Halit Turgay ve Arda Ardaşes Agoşyan'ın flüt ve kontrbasla yorumladığı bölümü dinlemek için TIKLAYINIZ:
* * *
[Beyoğlu, İstanbul, Santa Maria Draperis Kilisesi, 8 Nisan 2016]
Yalçın Ergündoğan
* * *
==========================
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder